“Nee, we morrelen niét aan bedrijfswagens”

“Er wordt niet geraakt aan het fiscaal voordeel op bedrijfswagens.” Zette N-VA-minister Van Overtveldt gisteren de deur voor een debat op een kier, dan gooiden Open Vld en Bart De Wever ze keihard weer dicht. En toch beseft iedereen dat het niet lang meer houdbaar is hoe België de files subsidieert

Zorgt een ’tax shift’ van arbeid naar vermogen al voor zo’n hoogspanning binnen de regering-Michel, dan gooiden enkele milieuorganisaties en academici maandag nog een bijkomende fiscale knuppel in het centrumrechtse hoenderhok. “Beperk het fiscale voordeel op bedrijfswagens en gebruik de vrijgekomen miljarden om de fiscale druk op arbeid te verlagen”, luidt hun oproep in een petitie. Want de manier waarop België al een tijdje deze belastingarme manier van verlonen toestaat, heeft geleid tot een explosie van het aantal dieselwagens en van de files richting Brussel en Antwerpen. Ter illustratie: op 3 nieuwe auto’s die er vandaag ingeschreven worden, is er 1 geleasede bedrijfswagen. En het voorstel krijgt gehoor. Gisteren hadden al 17.000 mensen de petitie ondertekend.

Bron: Het Laatste Nieuws

‘Tax lift’

Genoeg om de regering-Michel op ideeën te brengen? Nooit van je leven, zou je denken. Het staat niet in het regeerakkoord, en na al het gekibbel rond de vermogensbelasting van CD&V is het onderhands duidelijk dat de fiscale hervormingsambitie van deze coalitie minimaal is. En toch antwoordde minister van Financiën Johan Van Overtveldt (N-VA), die als ex-journalist altijd wel zin heeft in een debatje, gisteren niet afwijzend. “Dit is iets wat eventueel aan bod kan komen binnen een debat over een tax shift”, liet hij ’s morgens horen op Radio 1.

Op dat moment gingen in Rillaar, ten huize Gwendolyn Rutten (Open Vld), alle alarmbellen af. De liberalen werden de jongste jaren verketterd omdat ze met de regering-Di Rupo de bedrijfswagens duurder maakten. Een nieuwe aanpassing zou – na alle heisa over een rijkentaks – als hoogverraad gezien worden. In zo’n gevallen gaat Rutten zeer efficiënt te werk: 1. Luc Van Biesen, haar vaste boegschutter op vlak van fiscaliteit, wordt uitgestuurd om de deur helemaal dicht te slaan. En 2. De voorzitter van hij die de deur op een kier zette, krijgt een snedig telefoontje. Met succes. Geen twee uur later verscheen Bart De Wever al voor de camera’s om te verklaren dat er niet gemorreld wordt aan de bedrijfswagens. “Die regeling is er gekomen vanwege de stijgende loonkosten. Deze deur openen, betekent dat er andere worden geopend.” De N-VA-leider sluit het debat niet uit, maar pas als de economie weer aantrekt en de zwaarste saneringen achter de rug zijn. “Want wat sommigen een ’tax shift’ noemen, kan op dit moment maar neerkomen op een ’tax lift’.”

Statussymbool

De gevoeligheid is begrijpelijk. Het voordeel van een gemiddelde firmawagen is zowel voor werknemers als werkgevers aanzienlijk, zo tonen we in bijhorende simulatie. Bovendien zouden niet alle werknemers passen voor een auto mochten ze de waarde ervan netto in hun loonzakje krijgen. “Een auto is ook een statussymbool”, concludeert SD Worx uit een recente enquête. CD&V, al enige tijd de fiscale spookrijder binnen de regering, zette gisteren haar pleidooi voor een mobiliteitsbudget, ofwel een gelijke fiscale behandeling van auto, trein en fiets, nog ‘ns in de markt. “Maar daarmee gaan we niet in tegen onze coalitiepartners”, aldus Kamerlid Jef Van den Bergh. “Het mobiliteitsbudget staat immers wél in het regeerakkoord.” Debat gesloten dus.

DIETER DUJARDIN ■