Taxfree loont niet

Taxfree shoppen behoort binnen de Europese Unie al sinds 1999 tot de verleden tijd. Toch belooft International Duty Free (IDF), het bedrijf dat een dertigtal winkels uitbaat op de luchthaven van Zaventem, grote kortingen. Op parfum en cosmetica betaal je 20 procent minder, op kledij, horloges en handtassen tot 17 procent, adverteren ze op hun website. Zo wordt de indruk gewekt dat de vroegere korting – de btw van 21 procent die je niet moest betalen – voor een groot stuk wordt goedgemaakt.

Bron: De Morgen

Aanbevolen prijs

Alleen, na een steekproef van deze krant blijkt dat de kortingen durven tegen te vallen. De prijs van een vijftigtal producten werd tegen het licht gehouden. Geen gigantisch aantal, maar deresultaten zijn wel sprekend. Zo betaal je voor bepaalde parfums (nagenoeg) dezelfde prijs alsin ketens Planet Parfum en Ici Paris XL. Handtassen of kledij vind je na korte zoekopdrachten goedkoper online.

Snoepgoed is vaak dubbel zo duur. Het moet gezegd: sommige producten zijn wel degelijk goedkoper, maar de korting bedraagt zelden 17 of 20 procent.

Waarom adverteert IDF dan met zulke stevige kortingen? Ze nemen als referentiepunt de ‘aanbevolen prijs’. Dat is de waarde die fabrikanten op hun producten kleven, maar winkels zijn lang niet verplicht om die ook effectief aan te rekenen. Zeker in sectoren waar de concurrentie erg groot is, zoals bij de supermarkten of parfumketens, duiken de winkeliers geregeld onder die vooropgestelde prijs. Resultaat: de beloofde kortingen stroken niet altijd met de realiteit.

Test-Aankoop is niet te spreken over de gang van zaken. “Consumenten hebben geen flauw idee wat die aanbevolen prijs is”, zegt woordvoerder Simon November. “Ook zelf kennen we die vaak niet, ook al vragen we er expliciet naar.” Wat Test-Aankoop betreft moet de communicatie veel transparanter, in het belang van de consument. Ook de Economische Inspectie heeft vragen bij wat die ‘aanbevolen prijs’ nu juist betekent, zonder zich te willen uitspreken over deze zaak.

Nicolas Van Brandt, CEO van IDF, geeft toe dat de prijzen van parfums soms in de buurt liggen van wat andere ketens aanbieden. “Die aanbevolen prijs is wat hij is, maar op het hele gamma zijn we gemiddeld 4 à 8 procent goedkoper dan andere winkels.” Hij wijst er ook op dat er elke maand grote kortingen zijn op het gamma.

Tabak en alcohol

Voor alle duidelijkheid: een deel van de passagiers shopt wel degelijk tax free. Wie een bestemming buiten de Europese Unie heeft, moet geen btw betalen. Daarom wordt bij elke aankoop om uw boardingpass gevraagd. Maar, behalve voor tabak en alcohol, betalen zij dezelfde prijs als alle andere reizigers. IDF koos voor algemene kortingen, omdat het “de zaken fors vereenvoudigt”.

Dat zit Open Vld-Kamerlid Luk Van Biesen dwars. “De prijszetting is uiteraard vrij. Maar dit betekent dat het btw-voordeel voor passagiers die de EU verlaten de facto naar de winkel gaat, niet naar die consumenten. De reiziger toont zijn boardingpass voor een korting die hij niet krijgt. Hij kan dat trouwens weigeren.” Van Biesenvraagt volledige transparantie naar de consument over de prijszetting en de procedure, en zal de zaak aankaarten in het parlement.

Minister van Financiën Johan Van Overtveldt (N-VA) en minister van Consumentenzaken Kris Peeters (CD&V), beloven de zaak te onderzoeken.

?10

ROEL WAUTERS ■