Belfius wees vorig jaar 861 ‘verdachte’ klanten de deur

De bank Belfius heeft vorig jaar 195 potentiële klanten geweigerd en sloot de rekening van 666 klanten omdat ze onvoldoende kon controleren of ze zuiver op de graat waren.

Bron: De Standaard

‘Dexia Bank België (de voorganger van Belfius, red.) was een onafhankelijke onderneming en had niks te maken met de Luxemburgse dochter Banque International à Luxembourg (BIL) en Experta’, zei Marc Raisière, de topman van Belfius gisteren in de parlementaire commissie die onderzoek voert naar de Panama Papers. Vooral het Luxemburgse adviesbureau Experta sprong in het oog in de Panama Papers. Het bedrijf zou ruim 1.600 offshorebedrijven hebben helpen oprichten via het Panamese advocatenkantoor Mossack Fonseca. ‘Ik had nog nooit van Experta gehoord toen die naam vorige maand in de kranten opdook’, zegt Raisière.

Raisière, die pas sinds 2012 actief is bij Belfius, probeerde een duidelijke scheidingslijn te trekken tussen de activiteiten van Belfius en die van de vroegere Dexia Groep en haar dochters. ‘Als je daar meer over wil weten, moet je dat vragen aan wie toen de plak zwaaide, zoals Pierre Mariani, Axel Miller of Stefaan Decraene.’

Belfius en ING waren gisteren de eerste banken die zich voor de Panama-commissie moesten verantwoorden voor hun beleid. Beide deden uitgebreid uit de doeken wat ze doen om louche klanten te weren en zich niet in te laten met offshoreconstructies. ‘Goed om te horen dat men maagd is geworden de jongste jaren’, reageerde het Kamerlid Luk Van Biesen.

Strenge regels

Beide banken wezen op de strenge regels die ze hanteren voor klanten. Iemand kan bij Belfius pas klant worden als hij duidelijk geïdentificeerd kan worden, als hij een significante link met ons land heeft omdat hij hier woont of hier een flink deel van zijn inkomen heeft en het de bedoeling is een langdurige relatie aan te gaan. Tegoeden uit het buitenland worden alleen aanvaard als ze de volledige fiscaliteit hebben ondergaan.

Maar dat wil niet zeggen dat Bel­fius geen enkele klant heeft met ook een rekening in Panama. ‘Na het uitlekken van de Panama Papers zijn we in onze database nagegaan hoeveel klanten ook inwoner zijn van Panama’, zegt Dirk Vanderschrick,

head of retail en commercial banking bij Belfius. ‘Dat zijn er 31. Maar het is niet omdat iemand daar woont of er een rekening heeft dat daar iets mis mee is. We hebben onlangs nog een Panamese klant aanvaard die was getrouwd met een Belg. Ook de scheepvaartsector heeft heel wat activiteiten in Panama en heeft daar ook rekeningen.’

Om te bewijzen hoe streng Belfius wel is bij het aanvaarden van klanten, gaf Vanderschrick cijfers van het aantal potentieel goede klanten die vorig jaar geweigerd werden en van bestaande klanten die aan de deur werden gezet. De bank besliste om met 195 klanten niet in zee te gaan en de band met 666 klanten te verbreken.

Christof Vanschoubroek ■