Juichen aan de pomp, huilen bij de schatkist

Wie dezer dagen tankt, wrijft zich steeds harder in de ogen. De historisch lage olieprijs duwt de prijs voor brandstof naar wel heel voordelige tarieven. Goed nieuws voor de consument, kopzorgen voor de overheid, die een cruciale inkomstenpost ziet wegslinken.

Bron: De Morgen 

Wordt het nu vijftig, veertig of dertig? De prijs voor een vat olie is al een paar maanden in vrije val als gevolg van een wereldwijd teruggevallen vraag en een te groot aanbod. Momenteel kost een vat olie iets meer dan 50 dollar (zo’n 42 euro) en de bodem is nog niet in zicht.In 2014 halveerde de olieprijs en dat betekent goedkoper tanken. Zo betaal je vandaag maximaal 1,205 euro voor een liter diesel en 1,339 euro voor een liter Euro95-benzine. Aangeboden kortingen door tankstations zouden de prijs voor diesel binnenkort wel eens onder 1 euro kunnen duwen, het laagste niveau sinds 2010.

Als de brandstofprijs laag blijft, dan zou dat weleens een serieuze slok op de borrel kunnen schelen. Voor de consument, maar ook voor de schatkist. Vorig jaar haalde de fiscus 1,3 miljard euro binnen aan btw-inkomsten op diesel, benzine en huisbrandolie, zo berekende de Belgische Petroleumfederatie. Als de huidige lage prijs aan de pomp standhoudt tot eind 2015, dan zou dat de overheid volgens de federatie 220 miljoen euro minder opleveren.

Dat is natuurlijk een grote ‘als’. Een minimum aan onrust in het Midden-Oosten volstaat om de prijs weer de hoogte in te stuwen. Bovendien is de verleiding groot om de gewonnen euro’s gewoon uit te geven aan extra inkopen of door zelfs meer met de auto te rijden, wat de gedaalde btw-inkomsten grotendeels kan compenseren. Alleen is dat natuurlijk ook een hypothese, waar de regering in budgettaire krappe tijden niet zomaar mag van uitgaan.

Onze hoge schuldgraad baart Europa bovendien al langer zorgen en in maart wacht de regering-Michel de moeilijke taak de extra miljarden te vinden om groen licht te krijgen van de Europese Commissie voor onze begroting. 220 miljoen euro is in dat opzicht allesbehalve een peulschil.

Kliksysteem

Toch maakt men zich noch op het kabinet van Johan Van Overtveldt (N-VA, Financiën) noch op dat van Hervé Jamar (MR, begroting) veel zorgen.

Zo sprak men in het regeerakkoord af het cliquet-systeem op diesel toe te passen als maatregel om het autogebruik te ontmoedigen. Een positief cliquet- of kliksysteem compenseert een daling van de brandstofprijs door verhoogde accijnzen – naast de al bestaande accijnzen op brandstof die sinds begin januari door de algemene indexering met 0,27 zijn gestegen. Een negatief of omgekeerd kliksysteem komt de consument tegemoet bij te hoge brandstofprijzen, alleen is dat systeem begin 2012 afgeschaft. De laatste toepassing van het positieve kliksysteem dateert al van 2011.

Het kliksysteem is echter pas vanaf 1 januari 2016 toepasbaar. Er zijn geen plannen om die datum te vervroegen, zo benadrukt het kabinet Van Overtveldt.

“Laten we nu eerst de resultaten van het eerste kwartaal afwachten”, aldus kamerlid Luk Van Biesen (Open Vld). “Dan kunnen we afwegen om het eventueel te vervroegen. Nu is het uiteraard veel te vroeg om de gevolgen in te schatten.”