Nieuwe dienstregeling NMBS niet in het voordeel van de Zemstse inwoners – 20% van de treinen in Zemst rijden met vertraging

IMG_7262Zemst is een gemeente met iets meer dan 22.500 inwoners waarvan een groot deel schoolgaande jeugd. Aangezien Zemst zelf niet beschikt over een middelbare school gaan de meeste kinderen na hun 12e richting Mechelen of Vilvoorde met de trein naar school.

Door het inwerking treden van het nieuwe vervoersplan (in voege van 14 december 2014) werd het vertrek/aankomstuur van de treinen op de lijn Antwerpen – Brussel gewijzigd. Zo ook voor de treinen die halt houden in het station van Weerde en Elewijt. Door de nieuwe dienstregeling worden de schoolgaande kinderen verplicht hun trein vanuit Weerde of Elewijt veel vroeger te nemen dan voorheen. Ook de ouders vinden dat de dienstregeling voor Zemst er niet op verbeterd is.

In een schriftelijke vraag aan de minister van mobiliteit vroeg Luk of er bij de evaluatie rekening kon gehouden worden met de opmerkingen van de inwoners van Zemst, aangezien het aantal inwoners dat niet tevreden is altijd maar oploopt. De minister informeerde Luk echter dat er bij de aanpassingen in het nieuwe transportplan voorkeur werd gegeven om de stroptreinen (L) aansluitingen te laten geven in Mechelen. Dat de inwoners (schoolgaande kinderen) van Zemst hierdoor een trein vroeger moeten nemen had hierop geen invloed. Dat er geen rekening kan worden gehouden met een wijziging van al de treinen in Zemst kan Luk begrijpen, maar de treinen rond de start en eind uren van scholen zouden beter afgestemd kunnen worden! Luk zal de minister vragen hier alsnog rekening mee te houden.

Tenslotte vroeg Luk ook het stiptheidspercentage op van de IR-b verbinding Antwerpen – Nijvel en deze van de lijn 25 (Antwerpen-Brussel) voor 2014. Hieruit valt af te leiden dat de stiptheid van de treinen met bijna 10% afneemt tegen het einde van 2014, nochtans kenden we vorig jaar geen strenge winter. In totaal heeft bijna 20% van de treinen die halt houden in Zemst een vertraging. Volgens de minister zou het nieuwe vervoersplan ervoor zorgen dat de treinen stipter gaan rijden. Of dit ook werkelijk zo is, valt af te wachten.

Klik hier voor de stiptheidstabel  (*) Cijfers zijn tot net voor de nieuwe dienstregeling.

Klik hier voor het volledige antwoord